Start arrow Inwentarz zabytków arrow Bydgoszcz - katedra św. św. Mikołaja i Marcina

Bydgoszcz - katedra św. św. Mikołaja i Marcina

Lokalizacja: Bydgoszcz, ul. Farna.
Bydgoszcz - katedra św. św. Mikołaja i Marcina
Więcej zdjęć >>>




Datowanie: l. 1466-1502

Kościół katedralny pw. św. św. Mikołaja i Marcina, pierwotnie parafialny, powstał na miejscu spalonego przez Krzyżaków w 1409 r. drewnianego kościoła św. Mikołaja, wzniesionego w końcu XIV w. Fundatorem nowej, gotyckiej, murowanej świątyni, wybudowanej w obrębie miasta w latach 1466-1502 był Jan Kościelecki, wojewoda inowrocławski, piastujący także funkcje starosty bydgoskiego i malborskiego. W następnych latach dobudowano kaplice: św. Anny, ufundowaną przez ród Orłowitów w 1515 r., św. Szczepana wystawioną przez Stefana Bogurskiego w 1605 r., św. Jana Ewangelisty sfinansowaną w 1612 r. przez ród Rychłowskich, świętych Fabiana i Sebastiana wzniesioną z fundacji zamożnych mieszczan Łochowskich w 1617 r. Z czasem te kaplice przeszły pod opiekę cechów bydgoskich i pełniły funkcję kaplic cechowych. W poł. XVI i 1. ćw. XVII w. dobudowano kaplice grobowe. W latach 1806-1813 kościół pełnił funkcję magazynu – najpierw na potrzeby wojsk francuskich, a następnie rosyjskich. Po wojnach napoleońskich fara znajdowała się w tak złym stanie, że nie nadawała się do odprawiania w niej nabożeństw. W latach 1819-1830 przeprowadzono prace remontowe, przy czym rozebrano trzy kaplice (z czterech istniejących) znajdujące się w całkowitej ruinie. Kościół pw. św. św. Mikołaja i Marcina był niemal jedyną ostoją przed germanizacją w Bydgoszczy. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości ksiądz proboszcz Tadeusz Malczewski przeprowadził w latach 1922-1925 gruntowny remont świątyni, podczas którego Henryk Jackowski wykonał zaprojektowaną przez Stefana Cybichowskiego modernistyczną polichromię. W trakcie walk o wyzwolenie miasta w styczniu 1945 r. pociski armat poważnie uszkodziły kościół. W latach 1945-1949 ksiądz proboszcz Franciszek Hanelt odbudował go z wielkim pietyzmem.

Wyposażenie wnętrza kościoła jest barokowo-rokokowe. Największą wartość artystyczną przedstawia polichromowany ołtarz główny z drugiej połowy XVII w. z późnogotyckim obrazem Matka Boża z Różą. Ołtarz wieńczy owalny obraz z początku XVIII w., przedstawiający Wniebowzięcie Najświętszej Marii Panny. Do naszych czasów zachowało się pięć bogato dekorowanych ołtarzy bocznych. W nawie północnej jest późnobarokowy ołtarz z 1. poł. XVIII w., z obrazem św. Barbary z drugiej połowy XVII w. i św. Wawrzyńca w górnej kondygnacji oraz Boga Ojca w zwieńczeniu. Natomiast w nawie południowej są dwa ołtarze: fundowany w 1696 r. przez Stanisława i Helenę Konarskich z obrazem św. Rocha w polu środkowym, w srebrnej sukience z1841r. i podpisami fundatorów, a w górnej kondygnacji męczeństwo św. św. Kryspina i Kryspiniana; drugi z początku XVIII w., z obrazem św. Antoniego z Dzieciątkiem ze srebrną sukienką z 1. poł. XVIII w., w górnej kondygnacji Opłakiwanie z początku XIX w. Czwarty ołtarz znajduje się w zamknięciu nawy północnej z 2. poł. XVII w., z rzeźbami czterech śś. zakonnic, dwóch aniołów z kartuszami na belkowaniu i popiersiem Boga Ojca w zwieńczeniu; w środku obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem w srebrnych sukienkach z 1700 r., w górnej kondygnacji obraz Małej Św. Rodziny. W zamknięciu nawy południowej znajduje się ołtarz z pocz. XVIII w., z barokowymi obrazami w polu środkowym: św. Józefa z młodocianym Chrystusem (2. poł. XVII w.), malowanym na desce z pocz. XVII w., pochodzącym z dawnej kaplicy św. Anny i Zwiastowaniem w górnej kondygnacji. Z kaplic pozostała do dnia dzisiejszego tylko jedna - kaplica św. Krzyża z kutą, barokową kratą z 1. poł. XVII w. Jej wnętrze wypełnia ołtarz z poł. XVII w. z dużym krucyfiksem oraz figurami śś. Grzegorza i Weroniki po bokach. Poza tym do najcenniejszego wyposażenia kościoła należą m.in.: rokokowe stalle i ambona, wykonane w 2. poł. XVIII w. i przeniesione do kościoła farnego z kościoła karmelitów (nieistniejącego obecnie) oraz ufundowana w 1611 r. przez burmistrza bydgoskiego, Wojciecha Łochowskiego, późnorenesansowa chrzcielnica z przedstawieniami świętych Wojciecha i Mikołaja oraz Chrztu w Jordanie, a także tablice nagrobne i epitafia, z których najstarsze pochodzą z pierwszej połowy XVII w.

Fotografie: P. Kożurno, M. Wieczorek
© ICIMSS



Dodaj jako preferowany (254) | Zacytuj ten artykuł na swojej stronie | Odsłon: 1287

  Bądź pierwszym który skomentuje

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.
Proszę zaloguj się lub zarejestruj.

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.2
Polska adaptacja - JoomlaPL.com Team