Detale i elementy architektoniczne

Szczególną rolę w architekturze secesji odgrywały zdobienia zarówno fasad budynków, jak i ich wnętrz. Najbardziej okazałe elementy zdobnicze to fryzy, które niekiedy nie tylko pełniły funkcję estetyczną, ale niosły także przesłanie, jak w przypadku dzieła Jacka Malczewskiego, zamówionego dla krakowskiego Pałacu Sztuki. Pokazane są tu dzieje artysty, dorastajacęgo wraz z młodym Pegazem, który podobnie jak on rozwija skrzydła, gdy odniesie sukces. Nie wszystkim jednak sukces jest pisany, stąd też i dzieje artysty złamanego przeciwnościami losu.

Zdobienia budynków często związane były z pełnioną przez nie funkcją. Stąd m.in. na gmachu "Sokoła" krakowskiego fryzy dotyczące sprawności fizycznych nawiązujące do starożytnych Olimpiad z przedstawieniem boginy Demeter - jedynej kobiety uprawionej do obecności w trakcie igrzysk - z wieńcem oliwnym przeznaczonym dla uczetników skoków w dal z ciężarkami, a także scena z zapaśnikami i dyskobolem czy uczestnikami zawodów hippicznych. Najczęśniej jednak wykonywane były fryzy z ornamentem geometrycznym lub roślinnym, w które czasami wplecione były maszkarony lub zwierzęta.

W okresie secesji dużą rolę odgrywa dekoracja w postaci elementów rzeźbionych, płaskorzeźbionych, malarstwo, zdarzają się też mozaiki. Często stanowią one integralną część projektu architektonicznego.

W celu przedstawienia różnorodności detali dokonaliśmy podziału tematycznego. Osobo prezentujemy fryzy, cykle i różnego rodzaju przedstawienia rodzajowe, detale z przedstawieniami postaci kobiecych i męskich, zwierzęta, często mające wymowę symboliczną, motywy roślinne, motywy geometryczne, drzwi i portale, okna oraz witraże.

Na budynkach okresu secesji umieszczano płaskorzeźby ze scenkami, wśród których znaleźć można ilustrację do bajki Ezopa o lisie i bocianie, historyjki z chłopcem grającym na fujarce lub dziećmi w liściach łopianu z zającem. Z kolei scenki z potworami morskimi, syrenami i rybami stały się elementem zdobnicznym dawnej łaźni miejskiej we Wrocławiu. Interesującym przykładem jest też dekoracja wrocławskiej hali targowej przedstawiająca scenkę z przekupką pod parasolem, na tle zabudowy miejskiej. Niekiedy ilustrowano działania związane z budową domu czy prace drukarskie.

Dekoracje najczęśniej bywały płaskorzeźbione lub ułożone z glazurowanej barwnej cegły, szczególnie często używanej na Śląsku. Do wyjątkowych przykładów można zaliczyć natomiast mozaiki na wzór wenecki, jak w przypadku łódzkiego pałacu Juliusza Kindermanna. Dekoracje malarskie najczęśniej umieszczano w sieniach i klatkach schodowych, rzadziej na zewnątrz budynku. Często zdobiono budynki pełnowymiarowymi rzeźbami, które ukłądały się w opowieść, jak w przypadku Teatru Śląskiego w Katowicach, gdzie ustawiono rzeźby ilustrujące Pierścień Nibelungów.