Witraże

Witraże stosowane były głównie w oknach klatek schodowych, w nadświetlach drzwi, ale także pomieszczeniach pełniących funkcje reprezentacyjne. Czasami występowały one w formie kolorowych opalizowanych szkieł, komponowanych w geometryczne wzory, w tym z zastosowaniem, tzw. gomułek. Najczęściej jednak były one bogato zdobione scenami alegorycznymi lub motywami zaczerpniętymi z natury. Wdzięcznym i chętnie stosowanym elementem zdobniczym były kwiaty i wici roślinne. Projektowaniem witraży zajmowali się czołowi artyści, których dzieła zdobią liczne kościoły. Wśród witraży kościelnych wyjątkowym jest zestaw zaprojektowany przez Wyspiańskiego dla kościoła franciszkanów w Krakowie, gdzie zaplanował on przedstawienie czterech żywiołów, z których udało się zrealizować te przedstawiające wodę i ogień. Arcydziełem jest przedstawienie Boga Ojca stwarzającego świat w oknie zachodnim.

Poza przedstawieniem tematyki sakralnej w nowym ujęciu oraz wzorów geometrycznych i roślinnych w witrażach były także obecne, traktowane bardziej humorystycznie, wyobrażenia rozmaitych zwierząt, czy fantastycznych stworzeń. Przykładem tego nurtu mogą być przedstawienia pająków, kotów i papug z Jamy Michalikowej.

Zdarzały się też szyby ze szkła trawionego m.in. interesujący przykład z toruńskiej kamienicy z portretem łyżwiarki.